Logonuzu tasarlamaya başlayın

Apple logosu | Tarihçe, markalaşma ve logo evrimi hakkında bilgi edinin

Yayınlandı: 14/04/2020

Haydi bir oyun oynayalım. O anki ruh halinize bağlı olarak “Apple” kelimesini söyleyin veya bağırın. Ne kadar çok enerji atmanız gerekiyorsa, o kadar yüksek sesle söylemelisiniz. Bu kelime ağzınızdan çıktıktan sonra, hemen birkaç dakikalığına gözlerinizi kapatın. 

Şimdi geri döndüğünüze göre, size bir sorumuz var: Meyveyi mi yoksa teknoloji aracılığıyla hayatımızın pek çok yönünü yeniden tanımlayan şirketi mi hayal etmeye daha meyillisiniz? 

Burada bulunma nedeniniz nedeniyle evrensel olarak tanınabilir logoyu gerçek meyveden önce görebileceğinizi kabul ediyoruz, ancak Apple’ın duygusal ve son derece etkili markalaşmasının arkasındaki güç hakkında söylenecek çok şey var. Logosu, ısırılmış elma ile güzel bir şekilde basit, şık, akıllı ve ilgi çekici logo, tartışmasız var olan en güçlü tasarımlardan biridir. Şimdi bunun nasıl ve nedenlerini inceleyelim. 

 

From “Apple Computer Co.” to “Apple”

 

Şu anda bildiğiniz Apple, adını kurucularından Steve Jobs'un “meyveci diyet” kaçamaklarından birinde bir elma çiftliğini ziyaret etmesinden sonra almıştır. Jobs bu ismin “eğlenceli, ruhlu ve korkutucu olmadığına” inanıyordu. Orijinal adı Apple Computer Co. olan şirket Steve Jobs, Steve Wozniak ve Ronald Wayne (Jobs’un eski Atari iş arkadaşı) tarafından kuruldu. Şirketin ilk çalışmaları 1976 yılının Nisan ayında Jobs’un ailesinin Los Altos, California’daki evinde gerçekleşti. Üç kurucunun kişisel bilgisayarlar geliştirmek ve satmak gibi bir vizyonu vardı. Bir yıldan kısa bir süre içinde bu hayal gerçeğe dönüştü ve Apple Computer Co. 1977 kışında Apple Computer, Inc. adını aldı. Bilgisayar satışlarının arkasında önemli bir ivme vardı ve şirketin kendisi de büyük bir gelir artışı buldu. İşte buydu. 

 

Apple'ın doğuşu
Başlık: Steve Jobs’un ailesinin Los Altos, Kaliforniya’daki evinde Apple’ın doğuşu

 

Apple'ın halka açıldığı, şirket adını sadeleştirdiği ve anında finansal başarı elde ettiği 1980'e doğru hızla ilerleyin. Kırk yıl sonra, çok uluslu şirket başlangıçtaki konseptinden çok daha fazlası. Tüketici elektroniğinden yazılıma, dijital dağıtıma ve son olarak da farklı bir ev ismine dönüşen Apple, yalnızca endüstriyel manzarayı dönüştürmekle kalmayıp aynı zamanda tamamen yeni bir kişisel bilgi işlem çağını da başlatan dünyanın en önemli markalarından biridir. 

 

Cesur Bir Marka ve Evrimi

 

Apple logosunun evrimi
Başlık: Apple logosunun evrimi

 

Apple'ın ilk logosu 1976 yılında iki kurucu Steve Jobs ve Ronald Wayne tarafından Wordsworth'un bir sözünden esinlenerek tasarlandı. Çini mürekkebiyle hazırlanan siyah beyaz illüstrasyonda İngiliz matematikçi, fizikçi, astronom, teolog ve yazar Isaac Newton bir elma ağacının altında oturuyordu. Resim çerçevesinin içinde romantik İngiliz şairin “Newton… garip düşünce denizlerinde sonsuza kadar yolculuk eden bir zihin” metni okunuyordu. Şirketin açılış adı olan “Apple Computer Co.”, kumaş benzeri bir afiş üzerinde üst ve alt kısımları sarıyordu.

Ertesi yıl Steve Jobs, Regis McKenna'da Sanat Yönetmeni olan ve kurumsal tasarım ve markalaşma alanındaki çalışmalarıyla tanınan tasarımcı Rob Janoff'u, gelişmekte olan girişim için yeni bir logo yaratması için işe aldı. Jobs'un ilk logonun eski moda göründüğüne inandığı ve daha küçük boyutlarda yeniden üretilmesinin zor olduğu bildirildi. 

Janoff'un işlerden aldığı tek talimat, “sevimli” hale getirmemekti. Janoff, mümkün olan her açıdan ısırılmış gerçek elmalar üzerinde çalıştı. Apple logosunda görülen ısırık, aslında insanların elmayı çeri domatesle karıştırmaması için uygulanmıştı. Janoff’un meslektaşı, "byte" ların bilgi işlemin temeli olduğunu ortaya çıkardı. Bu inekçe kelime oyunu (bite/byte) teknoloji şirketi için son derece yerinde bir referanstı ve tasarımın mutlu tesadüfü sadece akılda kalıcılığına katkıda bulundu. Janoff toplantıya logonun iki versiyonunu getirdi; bir versiyonda ısırık vardı, diğerinde ise yoktu. Logo çizgili, düz renkli ve metalik bir elma olarak görüldü. Renkli versiyon, “gökkuşağı elması” olarak adlandırıldı ve seçildi. Elma grafiğine cesur ve modern bir sans-serif yazı tipi eşlik etti. Tasarımcının kendisi renklerin yerleştirilmesinin ardında bir neden olmadığını belirtti, ancak Jobs'un en üstte yeşil olmasını istediğini kaydetti “çünkü yaprak oradaydı.” 

Elma şeklinin kendisinin bilgisayarlarla hiçbir ilgisi yoktu. İnsanların bir Apple bilgisayarın evinizde yeri olmayan ve çocuğunuzun yakınında olmak istemeyeceği sert kenarlı bir metal parçası olmadığını fark etmelerini sağlamaktı. Pek çok farklı meyvenin bir sapı vardır, bir çeşit yuvarlaktır ve üzerinden bir yaprak sarkar. Dolayısıyla elmadaki ısırık, başlangıçta onun başka bir şey değil, bir elma olduğunu belirtmek içindi. Ayrıca metaforik olarak ısırık, kullanıcıların bu bilgisayardan elde edecekleri tüm bilgileri ısırmaya işaret ediyordu
.
Komik olan şu ki, ben bu fikri bulduktan sonra kreatif direktörüm Chip “Bil bakalım ne oldu Rob. Az önce fark etmediğin bir şey tasarladın. Byte’ kelimesi bir bilgisayar kelimesidir. Ve sen Apple'dan bir ısırık aldın. Başlangıçta bunu görecek kadar bilgisayar okuryazarı değildim. Ve dedim ki, işte kalıcı olacak bir espri! Şaka yapan ya da sizi bu şekilde etkileyen her logo hatırlanacaktır. Gökkuşağı renkleri de bu ürünün USP'si ile ilgiliydi. Apple bilgisayar, görüntüleri renkli gösterebilen tek bilgisayardı.”

- Rob Janoff Forbes Dergisi ile yaptığı röportajda

 

Janoff'un Apple logosu için yeniden tasarımı

Başlık: Rob Janoff’un Apple için yeniden tasarladığı logo
 

Logonun bu versiyonu, dünyanın ilk tam renkli ekrana sahip bilgisayarı olan Apple II'ye bir selam niteliğindeydi. Yeniden tasarım, bilgisayarın 1977 yılında West Coast Bilgisayar Fuarındaki lansmanından hemen önce piyasaya sürüldü. Apple II’nin belirleyici özelliği olan renkli grafikler, yeniden tasarlanan Apple logosunda bulunan renk yelpazesi aracılığıyla iyi bir şekilde iletildi.

Daha sonra, Compaq ve Intel gibi rakipler için marka kimliği geliştirmeye de yardımcı olan devrimci tasarım firması Regis McKenna, şirket için tam bir iş ve pazarlama planı oluşturarak Apple ile çalışmaya devam edecekti. 

Şirketin renkleri basmanın karmaşık olduğunu ve canlı Apple logosunu basma işleminin büyük bir masraf olduğunu fark etmesi birkaç yıl aldı. 1984 yılında şirketin yazı karakteri özel bir Garamond (Apple Garamond olarak adlandırılır) ile değiştirildi, kelime işareti kaldırıldı (teşekkürler Landor Associates), ağır duygusal markalaşma ve grafik ikonografinin yükselişi başladı. 

 

Gökkuşağı Apple logosuBaşlık: Gökkuşağı Apple logosu


Apple’ın Superbowl reklamı, hayal gücü ve inovasyona odaklanmalarının zirveye çıkmalarını ne kadar iyi sağlayabileceğini kanıtladı. Pek çok kişi Apple’ın markalaşma başarısının bu reklamla başladığını savunuyor. Gelecekte belirsiz bir noktada geçen ve bir grup ifadesiz adamın donuk, büyük bir salona girdiği reklamda, parlak atletler büyük ekrandaki Big Brother varlığını yok etmek için odanın içinde koşarken sahneyi çalıyor. Gelişlerinin şoku geçtikten sonra bir metin kendini gösteriyor: "24 Ocak'ta Apple Computer Macintosh'u tanıtacak. Ve 1984'ün neden '1984' gibi olmayacağını göreceksiniz."

Bu ilk çıkış, teknoloji endüstrisinin başlangıcı gibi çok kapsayıcı olmayan alanlarda bile topluluk ve aidiyetin ne kadar önemli olduğuna dayanıyordu ve başarılı oldu. Apple insanlara heyecan verici bir şeyin parçası olduklarını hissettirdi. 

1997 yılında Apple, sanat yönetmeni Craig Tanimoto tarafından yaratılan “Think Different” kampanyasını başlattı. Kampanya, basit siyah beyaz portreler aracılığıyla devrimci simgelerden oluşan bir dizi reklam panosu ve basılı reklam içeriyordu. Apple’ın gökkuşağı logosu alt köşeden ışıldıyordu. 

 

Farklı Düşün

Başlık: Apple’ın başarılı “Farklı Düşün” kampanyası


Şirketin yazı karakteri bir kez daha güncellendi, bu kez hümanist sans-serif Gill Sans.

1998, Apple için bir sonraki büyük yeniden tasarım oldu. Logo, renkli görüntüsünü sessiz tonlarla değiştirerek yarı saydam ve tek renkli hale geldi. Şirket ilk iMac'i olan Bondi Blue'yu piyasaya sürdüğünde, gökkuşağı gök mavisi bilgisayar ekranıyla çakışacağı için logonun bu evrimi yansıtması gerekiyordu. Bu Apple’ın 22 yıl sonra yaptığı ilk büyük güncellemeydi.

“Ürünlerimiz ve müşterilerimiz gibi Apple markası da gelişmeye devam ediyor. Bunu yansıtmak için Apple logosunda, onu kullanma şeklimizde ve kanalımızın da onu nasıl kullanmasını beklediğimizde bazı önemli değişiklikler yaptık. Endişelenmeyin: Logoyu değiştirmedik, sadece güncelledik. Kim olduğumuzu ve bir şirket olarak neyi temsil ettiğimizi aynı zamansız sembolle yansıtmaya devam edeceğiz: ısırılmış bir elma. Bununla birlikte, orijinal tasarımdaki dağınıklığın bir kısmını azalttık ve renk ve ışığı kullanma şeklimizi güncelledik. Başka bir deyişle, ürünlerimizi ve tasarımımızı benzersiz kılan aynı stil ve yenilik standartlarını aldık ve bunları şirket logosuna uyguladık. Gökkuşağı çizgileri yerine düz renkler. Tek bir düz renk yerine, çeşitli kullanımlara uygun bir logo renk paleti. Düz renkler Apple logosunun zamansız şeklini vurguluyor”. 

- Gökkuşağı logosundan tek renkli logoya geçişin ardından Apple'dan resmi açıklama
 

Önümüzdeki birkaç yıl boyunca daha küçük, ancak kayda değer değişiklikler meydana geldi. Logonun suya batırılmış bir versiyonu 2001 yılında ortaya çıktı. Avenir yazı tipi Apple’ın şirket içi favorileri arasına eklendi ve Mountain Lion ve iOS 6'da yer aldı. Apple 2003 yılında iPod'u tanıttı ve Steve Jobs yeni bir “kalp” aracını duyurdu. Silikon Vadisi'ndeki sahnede izleyicileri “cebinizde binlerce şarkı” hayal etmeye çağırdı ve aynı zamanda markaya ek bir güvenilirlik kazandırdı. Bu yutturmaca sürekli olarak Apple’ın pazarlama stratejisinin bir parçası olmuştur. 

“Pazarlama değerlerle ilgilidir. Bu karmaşık ve gürültülü bir dünya ve insanların bizim hakkımızda çok şey hatırlamalarını sağlama şansımız olmayacak. Hiçbir şirket öyle değil. Bu yüzden onların bizim hakkımızda ne bilmelerini istediğimiz konusunda gerçekten net olmalıyız.” 

- Steve Jobs


2013 yılında Apple’ın logo tasarımı iki boyutlu, düz bir logoya dönüştü. Bu sayede farklı platformlar arasında bir bütünlük sağlandı. Apple’ın markası mağaza grafikleri, donanım, eğitim kılavuzları ve daha fazlası arasında tutarlı hale geldi. 2015 yılında şirket, San Francisco yazı karakteri için Helvetica'yı bıraktı. Bu, Apple watch'un piyasaya sürülmesiyle birlikte tüm işletim sistemlerinde ve basılı materyallerde uygulandı. Tutarlılık, kalıcı bir logo yaratmanın önemli bir yönüdür ve Apple’ın logo tasarımının temelinin neden onlarca yıldır başarılı olduğunu açıklar. Geçtiğimiz yıl Apple, yeni logoyu içeren ürünler satmak amacıyla çok renkli bir simge için yepyeni bir ticari marka başvurusunda bulundu

.
 

Pple'ın klasik modern tasarım renkleri

Başlık: Apple’ın klasik modern tasarım renkleri


Bugün, Apple’ın modernize edilmiş “Millennial” logosu üç renkte geliyor: gümüş, beyaz ve siyah. 

 

Apple'ın siyah logo tasarımı

Başlık: Apple’ın siyah logo tasarımı

 

Monokrom özellikleri, yalın ve dürüst bir estetiği zahmetsizce iletiyor. Isırılmış elma yaygın olarak tanınabilir ve şık olduğundan, kaçınılmaz olarak belirli bir tür entrikaya yol açmıştır: tasarımın arkasında söylenmemiş bir gerçeği arayan hayranlar ve hayranlar. Apple, başarılı bir şirket olarak, herkesin bir ısırık almak istediği bir şeyi sembolize ediyor. Apple, yüksek kalite standardı ve teknolojide ilerleme çıtasını yükseltmekle eşanlamlı hale gelmiştir. Isırığın kendisi, zirveye yükselmiş bir markanın daha fazla tüketilmesine yönelik belirli bir tür hoşgörüye işaret etmektedir. 

Isırığın etrafındaki merak, gizli anlamları bulmak için devam eden bir arayıştır. Biz bunlardan birkaçını özetlemek için buradayken, bir sonraki oyunumuza başlayacağız. 
 

Apple Logo Teorileri 
 

Burada, üç teorinin ana hatlarını çiziyor ve sizden favorinizi seçmenizi istiyoruz. 
Sadie Plant, 1997’de yayınlanan “Zeroes and Ones” kitabının yazarı: Digital Women and the New Technoculture”ın yazarı Sadie Plant, Apple logosunun Alan Turing'e bir saygı duruşu olup olmadığını merak edenlerden biriydi. Turing, modern bilgisayarın babasıydı ve “Hesaplanabilir Sayılar Üzerine” adlı yayınıyla matematik, bilim ve teknolojinin örtüşen alanlarında devrim yarattı. Turing bu yayınında yapay zeka araştırmalarına öncülük etmiş ve Alman savaş kodlarını çözmüştür. Çalışmalarından dolayı tanınmadı, büyük ahlaksızlıktan hapis cezasına çarptırıldı ve eşcinselliğini tedavi etmek amacıyla östrojen iğneleriyle aşağılandı. Sonunda Turing, siyanür kattığı bir elmayı ısırdı ve 7 Haziran 1954'te öldü. Komplo teorisyenleri, Apple'ın kurucularının logo ararken bunu göz önünde bulundurduklarına ve Turing'i ısırılmış elma aracılığıyla alanlarına yaptığı katkılardan dolayı onurlandırmak istediklerine inanıyordu. 
 

Apple’ın logosu, Havva'nın Bilgi Ağacı'ndan topladığı yasak meyveden bir ısırık aldığı ve hatırlarsanız, günaha teslim olduğu için ona tanrıların bilgeliğini veren Cennet Bahçesi ile ilişkilendirilmiştir. 

 

Apple and the Garden of Eden

Başlık: Elma ve Cennet Bahçesi 

Grafik tasarımcı Thiago Barcelos, Janoff’un orijinal Apple logosuna Fibonacci dizisi veya Altın Oran uyguladı. Tasarım bu hesaplamalara atıfta bulunmasa da, logonun altında yatan yapı bilinçaltında Apple markasının hızla ilerleyen bir sektörde zamanın testine neden dayandığını açıklayabilir. 

 

Apple ve Altın Oran

Başlık: Apple ve Altın Radyo

 

The Logogenie Tasarım Yarışması

 

Logogenie’nin üçüncü nesil ücretsiz logo oluşturucusu şirketinizin sektörünü ve tercih ettiğiniz yazı tipini belirlemenize olanak tanır. Üç adımda logonuzu şirket adınız, ana hatlarınız veya sloganınızla kişiselleştirebilirsiniz. İlk adım: şirket bilgilerini girin. Sektör seçenekleri inşaat, moda, teknoloji, sağlık, gıda, ulaşım ve daha fazlası dahil olmak üzere geniş bir yelpazeye sahiptir. İkinci adım: bir logo şablonu seçin. Yüzlerce şablon mevcut ve seçiminizi yaptıktan sonra önizleme yapabilir ve indirebilirsiniz. Özelleştirme sınırsız modifikasyonla yapılır. Düzen, renk paleti, yazı tipleri ve semboller değiştirilebilir. Üçüncü adım: Yüksek çözünürlüklü ve birçok formatta indirilebilir. Logo tasarımı Adobe Illustrator ve Photoshop gibi programlarla uyumludur. 

 

Logogenie'nin logo üreticisi

Başlık: Logogenie logo aracını kullanarak kendi logonuzu tasarlayın
 

Logo tasarımı, simgeler, ayrıntılar ve semboller, renk paletleri ve yerleştirme yoluyla daha fazla tasarım yapma seçenekleriyle soldaki açık sekmelerle kolaylaştırılmıştır. Logogenie’nin sol taraftaki kullanımı kolay “undo” ve “redo” seçenekleri geniş denemelere olanak tanıyor. Sosyal ağ seçeneği, belirli sosyal platformlar için yeniden boyutlandırma ve daha kolay markalama gibi yeni seçeneklerin yanı sıra size telif hakkı hakları ve sözleşme teklifleri veren münhasırlık seçeneği de vardır. 

Sağ tarafta, yardımcı “recenter” aracı, bunu yapmayı seçerseniz her şeyi hizalı tutmak için var. Sonlandırma” aracının yanında, tasarım sürecinde ortaya çıkabilecek sorulara yardımcı olmak için tüm eğitim videolarına kolayca erişilebilen “yardım” seçeneğini bulabilirsiniz. Videolar arasında Logogenie’nin tasarım araçlarının nasıl kullanılacağına dair hızlı bir giriş bulunmaktadır. Videolarda ayrıca metinlerin nasıl değiştirileceği, renklerin ve gradyanların uygun şekilde nasıl kullanılacağı ve logo tasarımınıza özel detayların nasıl dahil edileceğine dair ipuçları da anlatılıyor. 

Oyunun bu bölümü hakkında sorularınız olursa, çevrimiçi sohbet her zaman mevcuttur. İyi eğlenceler! 
 

Start designing your logo
 

Diğer makalelerimize göz atın

x